Budowa drogi ekspresowej S1 2
odc. węzeł Kosztowy – węzeł Oświęcim

Budowa drogi ekspresowej S1 1
Kosztowy – Bielsko-Biała odc. II oraz III

/ DATA PODPISANIA UMOWY
O DOFINANSOWANIE
21/07/2025 r. 2
12/12/2023 r. 1
/ WARTOŚĆ CAŁKOWITA PROJEKTU

1 118 847 231,53 zł
894 654 437,49 zł
/ WYSOKOŚĆ WKŁADU
Z FUNDUSZY EUROPEJSKICH
255 000 000,00 zł
581 200 000,00 zł

/ NUMER PROJEKTU

FENX.04.01-IP.02-0001/25 2


/ TYTUŁ PROJEKTU

Budowa drogi ekspresowej S1,
odc. węzeł Kosztowy – węzeł Oświęcim



/ NUMER PROJEKTU

FENX.04.01-IP.02-0001/23 1


/ TYTUŁ PROJEKTU

Budowa drogi ekspresowej S1
Kosztowy - Bielsko-Biała odc. II oraz III
FAZA II






/ PODZIAŁ NA ODCINKI

Odcinek I/A węzeł Bieruń (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła)
wraz z obwodnicą Bierunia

Odcinek I/B węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Bieruń (bez węzła)

Odcinek II węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice

Odcinek III Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem)

Opis projektu2

Projekt polega na budowie drogi ekspresowej S1 Kosztowy – Bielsko-Biała, na odcinku odc. węzeł Kosztowy – węzeł Oświęcim w ramach odcinków:

Odcinek I/A węzeł "Bieruń" (z węzłem) - węzeł "Oświęcim” (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia o długości około 2,87 km.

Odcinek I/B węzeł "Kosztowy II" (z węzłem) - węzeł "Bieruń" (bez węzła) o długości około 9,95 km.

W ramach inwestycji planuje się m.in. prowadzenie robót drogowych, budowę obiektów inżynierskich, węzłów drogowych, 2 Miejsc Obsługi Podróżnych, budowę, przebudowę lub rozbudowę urządzeń i sieci infrastruktury nad- i podziemnej, tj. elektroenergetycznej, teletechnicznej, wodociągowej, kanalizacyjnej, gazowej, oraz innych według potrzeb w zakresie niezbędnym do realizacji inwestycji, budowę urządzeń ochrony środowiska, budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu oraz oświetlenie, zieleń, rozbiórki oraz elementów Systemu Zarządzania Ruchem. Ponadto planuje się postawienie tablic informacyjnych i pamiątkowych.

Efektem projektu będzie powstanie 12,81 km nowych, nowoczesnych i bezpiecznych dróg należących do sieci bazowej TEN-T o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym, dostosowanych do prognozowanego poziomu ruchu. Docelowo z wybudowanego odcinka drogi będą mogli korzystać wszyscy użytkownicy, projekt ma charakter niedyskryminacyjny i jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Projekt jest zgodny z celem szczegółowym nr 3.1 określonym dla osi priorytetowej IV Wsparcie sektora transportu z Funduszu Spójności w ramach FEnIKS 2021 – 2027, przewidującym zakończenie budowy podstawowej sieci transportowej łączącej główne ośrodki gospodarcze w kraju oraz państwa sąsiednie w ramach sieci TEN-T. Projekt w całości wpisuje się w realizację ww. celu szczegółowego, który jest ukierunkowany na poprawę dostępności głównych centrów administracyjnych i gospodarczych kraju oraz dostępności zewnętrznej kraju.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Wartość projektu: 1 118 847 231,53 zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 255 000 000,00 zł

Opis projektu1

Projekt polega na budowie drogi ekspresowej S1 Kosztowy – Bielsko-Biała, na odcinku węzeł Oświęcim – węzeł Suchy Potok. Powstanie droga o przekroju dwujezdniowym z dwoma pasami ruchu oraz pasem awaryjnym, dostosowana do prognozowanego poziomu ruchu.

Docelowo z wybudowanego odcinka drogi będą mogli korzystać wszyscy użytkownicy, projekt ma charakter niedyskryminacyjny i jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Efektem projektu będzie powstanie 26,74 km nowoczesnej i bezpiecznej drogi.

#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie
Wartość projektu: 894 654 437,49 zł
Wysokość wkładu z Funduszy Europejskich: 581 200 000,00 zł

Lokalizacja


Budowa drogi S1 Kosztowy - Bielsko-Biała jest przewidziana do realizacji w perspektywie finansowej UE 2014-2020 oraz znajduje się na liście inwestycji wymienionych w załączniku nr 1 do PBDK 2014-2023 (z perspektywą do 2025) stanowiącej załącznik do Uchwały nr 108/2019 Rady Ministrów z dnia 24 września 2019 r.

Podstawowe informacje o inwestycji

Podpisanie Umowy z Wykonawcą Odcinka I/B Węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Bieruń (bez węzła) z firmą Budimex odbyło się 4 lipca 2022 r.
Wartość tej Umowy opiewa na kwotę: 397 703 300,00 zł - netto, 489 175 059,00 zł - brutto.

Podpisanie Umowy z Wykonawcą Odcinka I/A węzeł Bieruń (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia, firmą STRABAG Sp. z o.o., odbyło się 30 listopada 2021 r.
Wartość tej Umowy opiewa na kwotę: 172 928 156,96 zł - netto, 212 701 633,06 zł - brutto.

Podpisanie Umowy z Wykonawcą Odcinka II węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice, konsorcjum firm PORR S.A. oraz Mota-Engil Central Europe S.A. (teraz Duna Polska S.A.), odbyło się 14 maja 2020 r.
Wartość tej Umowy opiewa na kwotę: 804 675 970,00 zł - netto, 989 751 443,10 zł - brutto.

Podpisanie Umowy z Wykonawcą Odcinka III Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem), konsorcjum firm MIRBUD S.A. oraz KOBYLARNIA S.A., odbyło się 3 sierpnia 2020 r.
Wartość tej Umowy opiewa na kwotę: 477 000 000,00 zł - netto, 586 710 000,00 zł - brutto.

Termin realizacji robót

Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zgodnie z umową dla wszystkich odcinków zostaną ukończone w terminie nie dłuższym niż 33 miesięcy od daty zawarcia umowy.

Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych pomiędzy 15 grudnia, a 15 marca dla odcinków: Odcinek II węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice oraz Odcinek III Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem). Natomiast do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych pomiędzy 16 grudnia, a 15 marca dla odcinków: Odcinek I/A węzeł Bieruń (z węzłem) – węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia oraz odcinek I/B węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Bieruń (bez węzła).

Przewidywane umowne terminy zakończenia robót:
- Odcinek I/B Węzeł Kosztowy II (z węzłem) – węzeł Bieruń (bez węzła) na dzień 4 października 2025 r.
- Odcinek I/A węzeł Bieruń (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia
   na dzień 16 września 2026 r.
- Odcinek II węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice na dzień 28 lipca 2025 r.
- Odcinek III Dankowice – węzeł Suchy Potok (z węzłem) na dzień 23 października 2024 r.